Tyst som i graven. Bara sådär. Ingen rök, ingen puff, nada !
TX funkade precis som vanligt, dryga 100W ut på alla band ut i konstlasten, utom
på 10m bandet där den ligger runt 85W. Helt normalt med andra ord. Bra där !
Ok, dax att öppna den gamla damen och titta över sakerna med lupp och mätinstrument
i högsta hugg ! Ser direkt att ett motstånd brunnit i BFO:n, så att det endast finns BFO-
signal på LSB och CW, inte på USB.
Okej, lätt löst, nytt motstånd, nytt rör (kortis, därav det brända motståndet). Hurra ???
Nej.Damen är grinig och vill INTE leka med mig
Fortfarande tyst. BFO-signalen lite låg till produkt-detektorn så jag ökade på värdet på
kondensatorn mellan detektorn och BFO:n till det dubbla (24pF i stället för 12pF). Ja, nu
visste jag ju att just denna manöver inte skulle göra nån skillnad, men ändå...
Upptäcker då att en liten ingjuten drossel (RFC) på snart 40 bast har oändligt motstånd
vilket ju inte är riktigt okej i en spole (som en drossel ju är). 300uH skulle det vara.
Lätt fixat, fanns till och med färdiga för 5,40:- på ELFA. Tack för det !
Sen fanns det naturligtvis en orsak till att drosseln brunnit, kortis i röret som agerar
produkt-detektor. Hm, finns ej att få tag på i Sverige trots utlagda krokar lite här och
där, förutom en jeppe ifrån landets sydligare delar som vill ha 350:- för ETT rör.
Tjenare, raketforskaren.... Köpte istället TVÅ helt nya rör på eBay för 9,90USD inkl frakt.
Så, då kom då äntligen rören från USA och stoppades in i sin hållare i pansarlåddan.
Lite nervös fumlar jag med strömbrytaren och radion går igång. Först lite tid medans
rören blir varma, sen..... ljud ! SEGER !!!
Skall bli kul att köra lite med damen på Heathkit On The Air -veckan i februari !
Tänker ge henne en riktig genomgång när jag nu ändå strippat ner henne, men mottagaren
verkar faktiskt mycket bättre nu än tidigare. Med en 1m lång tråd i antennjacket, liggande
från arbetsbänken i min verkstad, en våning under jord, hör jag EA, OZ, DL och en hel hög
med andra länder prata i min högtalare.
Människans seger över materien ! Helgen räddad !
Kommer lite bilder på det hela så småningom, är ju lite kul med
en radio som är helt byggd med rör ju...!
Eller, vad man kan roa sig med en fredagskväll i Stockholm......